tirsdag 11. august 2009

Kort resymè fra årets fjelltur.

Jeg har hatt noen herlige dager på Hardangervidda sammen med to andre damer fra byen her. Jeg har ikke trent noe særlig det siste året, så jeg må bare innrømme det ble noen stive og ømme muskler etterhvert. Men ikke noe gnagsår og andre plager, så jeg er kjempefornøyd!

Vi startet fra Tuva Turisthytte lørdagsmorgen ca klokka 10 , og var fremme på Krækkja litt før 16.30. Det var utrolig lett å gå den dagen, og vi var godt fornøyd med både vær og forhold ellers.

Her er jeg nesten fremme ved Krækkja. det hadde begynt å blåse, så det var godt å komme frem. Vi fikk servert nydelig tre-rettes middag, og fikk et greit tre-manns rom. Det ble sagt at Olav Thon hadde sponset alle turisthyttene i fjellet med nye madrasser. Vel, det gjaldt visst ikke den "ekstra" sengen på tre-manns rommet. Den var rett og slett flat. Heldigvis var det ikke mange på hytta denne natten, så vi "lånte" en ekstra madrass fra naborommet.

Vi gikk fra Krækkja ca 09.30. I følge boka skulle det være ca 1,5 time ned til Fagerheim, og så ca 4 timer fra Fagerheim til Heinseter. Vi visste jo at slike tider sjeldent stemmer, så vi var forberedt på å gå hele dagen. Men været så brukbart ut, og temperaturen var god. Jeg startet med fjellbukse på, men måtte skifte til lettere etter kun 20 minutters gange.

Vi visste at vi måtte gå litt på hovedveien, men hadde et lite håp om at det var en sti vi kunne bruke ved siden av veien. Det var det ikke. Så her gikk vi da, mens bilene suste forbi i minst 100 km/t.

Noen er kanskje så kjent på Vidda at de ser vi går i feil retning?
Vi skulle gå fra Fagerheim mot stien til Heinseter, men kom litt feil ut. Det tok oss bare noen få minutter før vi skjønte det, heldigvis.
Det var mye multer på fjellet, men de var enda ikke modne.

Endelig fremme ved Heinseter. Klokka var nå blitt nærmere 17.45 og vi var fornøyd med dagen gåtur. Nå var vi trøtte og sultne. Heinseter er ikke en av Turistforeningens hytter, så her var det "dyrt". Men de hadde de mykeste dynene og de herligste madrassene. Så jeg sov utrolig godt hele natten.

Vi startet fra Hein ganske tidlig, for dette var siste etappe - og vi skulle kjøre hjem seinere på dagen.

Vi gikk ca 09.30 og det var allerede varmt i luften. Oppstigningen mot Tuva gikk veldig lett, og vi hadde en fantastisk avslutning på turen vår.

Bildet av meg; Vi ser fjellområdet vi har gått i bak meg.
Siste pause før Tuva. Vi var fremme der ca 14, og startet på turen hjem med en gang.